Bericht 8 - Reisverslag uit Lander, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu Bericht 8 - Reisverslag uit Lander, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu

Bericht 8

Door: peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Augustus 2007 | Verenigde Staten, Lander

Hello everybody,
Ik ben zojuist in Lander aangekomen (Wyoming). Een leuk stadje met swimmingpool, bikeshop en andere leuke, nuttige voorzieningen. De laatste dagen voornamelijk van de ene hoogvlakte naar de andere gereden. Je rijdt als het ware op hoogte tussen de bergen door. De omgeving is leeg en woestijnachtig. Vanaf Pueblo begon het klimmen, in eerste instantie naar 2000 meter. Een bergje waar ze niet eens een naam voor hebben bedacht (te laag) Vervolgens een fantastische afdaling naar Canon City. Vanaf daar begon het pas echt. Omdat de klims echt heerlijk 'lopen' (7 -10% max)is het klimmen ook heel leuk hier in tegenstelling tot b.v. de Appalachians. Vanaf Canon City klommen we tot 2800 meter via Royal Gorge (iets te toeristisch) naar Guffey City. Voor het eerst moest ik daar weer wennen aan KOUDE, na weken van 40 graden en ook dat viel eerst niet mee. S' nachts trok ik alles aan wat ik bij me had! In Fairplay, waar wij in onze tentjes overnachten bij -5 graden celsius in de achtertuin van een wintersportzaak, bezocht ik het hoogste biebje ooit (3000 meter) De dag erop volgt de klim naar het dak van de TransAm, Mount Hoosier, op bijna 3600 meter hoogte. Dit is 1000 meter hoger dan de Galibier (voor de kenners)...echt super....kicken!! Zo hoog was ik nog nooit met m'n fietsje geweest en koud daar jongens, gewoon onder nul dus, ook overdag!. De ijle lucht viel mij reuze mee. Ik voelde wel iets aan mijn ademhaling, maar hoofdpijn, waar veel fietsers over klagen, had ik gelukkig niet. Daarna volgde nog twee 3000 plussers om vervolgens op de 'high plains' te komen. Je hebt geen idee dat je op die hoogvlaktes echt zo hoog (2500 meter) aan het peddelen bent, omdat het er zo vlak uitziet. Voordeel van deze hoogte is wel dat de temperaturen overdag een stuk aangenamer zijn om te fietsen, dan de afgelopen 4/5 weken. Het mooie aan de Rocky's zijn de vergezichten. Je kunt ook werkelijk geen afstanden schatten. Wat is een mens klein hier. Vaak rijd je op zo'n hoogvlakte op een kaarsrechte weg met links en rechts bergen en in de verte bergen voor je, waar je naar toe rijdt. Het gekke hiervan is echter dat die bergen voor je gevoel maar niet dichterbij komen. Blijkt zo'n hoogvlakte soms wel 50 km lang te zijn, ronduit geweldig!! Eergisteren waren we in Rawlins waar olie gevonden is, hetgeen allemaal niet zo erg is, ware het niet dat daardoor de prijzen van de m(h)otels niet meer te betalen zijn. Niet dat wij zo hotelgek zijn, maar uitgerekend vandaag hadden we wel behoefte aan een motelletje (wasje, doucheje, etc.) Er was ook geen citypark, etc. Dus wat toen te doen. Zie ik op een gegeven moment een huis met een garage, waarin een aantal racefietsen hangen. De eigenaar was zijn tuin aan het sproeien. We maken een praatje, is 'ie zo laaiend enthousiast over onze onderneming, dat hij ons uitnodigt in zijn huis. Wij zijn vanaf dat moment zijn gast! En dat betekent iets hier, geweldig. We mogen overnachten bij hem en hij maakt ons een heerlijke maaltijd + ontbijt klaar!. We praten 100 uit over fietsen, Tour de France en de the Railroadcompany, waar hij werkt. Man wat leer je daar een hoop van, van zo'n onverwachts bezoek. Dat maakt die TransAm ook zo leuk! We hadden die gigantische treinen met 150 wagons al wel zien rijden, met 3 lok's ervoor, 3 ertussen en 1 erachter, maar hoe het precies werkte leerden we nu pas. Een kwestie van duwen en trekken en perfect samenwerken, waarbij de boel regelmatig breekt, want je hebt het wel over een totaal gewicht van 10.000 ton!! Gisteren waren we in Jeffrey City, een z.g. Ghostcity. Er is zelfs een boek van, van alle Ghostcity's in de US. In Jeffrey City woonden in 1971 5000 mensen en nu nog maar 50...is ook iets hoor, in the middle of the desert in een spookstad, met een heel bijzondere overnachting daar met onze tentjes in het voormalige stadsparkje dat nu weer gewoon een stukje woestijn is. Onderweg naar Jeffrey City langs Split Rock gekomen. Dit was in de 18e eeuw een heel belangrijke natuurlijke Oost-Westdoorgang in de Rocky's. Via deze doorgang zijn duizenden gelukzoekers indertijd naar het westen getrokken. Op deze plek zijn ook veel cowboyfilms opgenomen. Ik zag het helemaal voor me, zo'n postkoets b.v. die in een hinderlaag van Indianen liep, die zich verscholen hadden in de rotsen, want zo zag het er echt uit! Morgen gaan we richting 'The Titans' en Yellowstonepark, hopelijk een nieuwe piekervaring............joepie, ik heb het nu wel zeer naar mijn zin....We zijn inmiddels 4600 km ver, zonder een, ik zeg zero, nul lekke band, wat dachten jullie daarvan.
p.s. er zijn inmiddels wat meer foto's beschikbaar,.........
Voor nu doeiiiiiiiiii peet

  • 02 Augustus 2007 - 22:40

    Yvon:

    Peet, ook al ben ik geen fietser, je weet het machtig mooi te vertellen! Geweldig voor je dat je zo geniet. Houen zo!

    Liefs
    Yvon

  • 02 Augustus 2007 - 23:56

    Rene:

    Ha die Peet,

    tip: the Old Faithful Geyser in Yellowstone park is een perfecte gelegenheid om je achterstallig wasgoed in enkele seconde door moeder natuur schoon te laten wassen. Gewoon een lijntje spannen boven deze geiser, vuile was ophangen en enkele spoelbeurten later is alles weer volledig schoon.

    Veel klimplezier de komende dagen.

    Rene

  • 03 Augustus 2007 - 03:19

    Crista:

    Ha lieve Peet,

    Heerlijk voor je dat je er zo van kunt genieten. En ook met blijkbaar onverwachte ontmoetingen. Spooksteden bestaan er dus blijkbaar echt, maar waarom zijn er zoveel bewoners vandoor gegaan? Omdat er geen werk meer was of zoiets of omdat mensen het er te koud vonden of zoiets?
    Peter, blijf ervan genieten, het is zo bijzonder dit mee te maken.
    Zelf denk ik erover of ik net als jij ook een pagina zal open www.cristawaarbenjijnu???? want zondag ga ik op de fiets van Maasland naar Schipluiden zonder de weg te kennen.
    Ben weer benieuwd naar je volgende verhalen.
    Liefs van Paul en Crista

  • 03 Augustus 2007 - 06:25

    Joop Jansen:

    groetjes joop

  • 04 Augustus 2007 - 23:59

    Loek:

    4600 km zonder lekke band!!! Je begrijpt dat ik dit even aan Edward Hagen gemeld heb. Het akkefietje in Pueblo zal hij eveneens met interesse lezen. Vandaag zijn Jeanette en Kaja weer mee geweest naar het strand. Het was fantastisch weer. En we hebben weer lekker gegeten bij 'De Kwartel'. Merel en Kaja wilden overigens niet wachten met hun logeerpartijtje tot jij terugbent uit Amerika. Ze hebben er vanavond maar meteen werk van gemaakt en zijn gezellig met Jeanette mee naar huis gegaan. Kaja gaat maandag op vakantie en wij gaan vanaf dinsdag een paar weekjes kamperen in Frankrijk.

    Groet,
    Loek

  • 05 Augustus 2007 - 07:57

    Merel:

    hallo peet.ik ben vorige week op kamp geweest.we zaten in alphen in het bos vlakbij een meer.en weet je er was geen wc!:)
    toen moesten we er zelf een maken; het heet een hudo. wel s van gehoord?en we moesten koken op een primus.ik heb 100 km gefietst in 5 dagen en 10 km gelopen bij de dropping.ik had 46 muggebulten en een teek.en we gngen gister naar het strand(er waren hele hoge golven) en kaja was er. en ik ging bij hun slapen.in jouw bed! hahaha x-x-x merel

  • 07 Augustus 2007 - 09:00

    Sam (je Neefie):

    haa die peet alles nog leuk daar of heb je all heimwee :)
    ik hoop het beste voor je en zet hem op he! misschien mag je volgend jaar wel meedoen aan de toer de france'.;) maar wel eerlijk winnenhe want dit was me een jaar voor de tour de franc all die doping. nah wat loop ik nou te zeuren we moeten het over jou hebben nou veel en geluk en plezier met je tocht in amerika ben je het al zat vast niet he gan we ook nog een keer fietsen nou de mzzl he :)

    sam
    :)je neefie;)

  • 07 Augustus 2007 - 09:03

    Sam :

    let niet op de schrijf fouten :)
    :):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):):)

    :( DOM HE!:(

  • 07 Augustus 2007 - 18:13

    Rob V Middelkoop:

    Hoi Peter, ik ben net terug uit Kroatie en heb zojuist weer genoten van jouw reisverslagen! Dit moet de ervaring van je leven zijn zeg, ongelooflijk mooi, spannend en leerzaam. Maar fiets nou maar een beetje door want ik heb een paar hele nare ervaringen met sportmassages. Ik ben 2x gesloopt door een veel te sterke sloveense spieren verkrachster. Groeten Rob Keep on writing!

  • 07 Augustus 2007 - 19:35

    Francella:

    Hallo Peter (Peeter op zijn Amerikaans). Liep vrijdag in Maassluis en dacht goh die Peet is toch maar zijn droom aan het waarmaken. Gelijk heb je. Prachtige verhalen, kijk er naar uit. Nog maar drie weken en je bent weer met je mooiste meisje uit Maassluis samen. Daarna zijn wij je vrienden weer aan de beurt. Geniet van het moment. Love HanFran

  • 07 Augustus 2007 - 21:25

    Antwoorde:

    Yvon: Als ik terug ben zal ik proberen uit te leggen, waarom het zo spannend is een land fietsend te doorploegen!
    Rene: Ik heb het geprobeerd bij een kleinere geiser, maar meuren zeg m'n spullen...........
    Crista:het punt is Amerikanen zijn heel makkelijk in het komen en gaan, is er ergens wat te verdienen, dan verhuizen ze (soms met hun huizen) gewoon ergens anders heen. Is het klaar dan gaan ze weer. Bij Jeffrey City weet ik niet precies wat er gebeurd is........zoeken we op!
    Loek: Inmiddels 5500 km zonder lekke band!!!!!!!!Leuk dat dat logeren allemaal lukt
    Merel: Fantastisch zoveel km en kom je ook weer logeren als ik er ben ?
    Sam: ik heb helemaal geen heimwee....maar mis jullie wel hoor....leuk dat jij ook schrijft...........bedoel je de tour de france voor ouwe mannen!!
    Rob: het is toch ongelofelijk die slopers aan je lijf....die gasten denken vaak hoe harder hoe beter..hopelijk heb je het toch erg naar je zin gehad!!!??? see you,.. we gaan je weer heel maken, oke.
    Francella: Het is echt waanzinnig, maar op een andere manier dan de meeste mensen denken.het is gewoon super zwaar, maar ik hou nou eenmaal van extremen, that's life....voor mij dan!!!
    groetjes peet

  • 08 Augustus 2007 - 21:11

    Antwoorden:

    Rene: Lekker attent van mij, maar dat kwam natuurlijk omdat ik met mijn eigen 'ding' bezig was. Ik wil je natuurlijk nog ff vanuit hier complimenteren met jouw fenomenale prestatie op Alpe d'Huez en vooral met het feit dat je dit gedaan hebt voor een fantastische doel, n.l. de kankerbestrijding. Ik ben trots op je!!! Ik had er achteraf redenerend ook een sponsortocht van moeten maken hier, maar de tijd ontbrak en bovendien ben ik niet zo'n goede en snelle organisator. Ben er al wel 2 tegengekomen.
    groet peet

  • 08 Augustus 2007 - 21:27

    Antwoorden:

    Sam: Tuurlijk gaan wij nog een keer samen fietsen.jij komt gewoon een keer naar Maassluis om te logeren.......fietsen we naar Den Haag, naar Loek en gaan we daar zwemmen oke
    liefs peet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Lander

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Epiloog: de plattelandsamerikaan

24 Augustus 2007

Bericht 11

15 Augustus 2007

Bericht 10

08 Augustus 2007

Bericht 9

02 Augustus 2007

Bericht 8
Peter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 813
Totaal aantal bezoekers 110763

Voorgaande reizen:

14 Juni 2007 - 11 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: