Eindelijk een stukje - Reisverslag uit Hindman, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu Eindelijk een stukje - Reisverslag uit Hindman, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu

Eindelijk een stukje

Door: peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 Juni 2007 | Verenigde Staten, Hindman

Hello there,

Hier een eerste, of beter gezegd een tweede teken van leven van mij. Ik rijd hier zo ongeveer door het armste deel van de USA en alhoewel ik toch in verschillende ontwikkelingslanden ben geweest, moet ik bekennen dat dit aardig in de buurt komt! Je gelooft af en toe je eigen ogen niet, zo arm! Ik ben nu op een Highschool in Hindman met internetfacility's, heb dus ff een gelegenheid om te vertellen hoe het mij vergaat. De eerste week was behoorlijk wennen. Ze zijn hier zoals verwacht in het geheel niet ingesteld op fietsers. Ik moest wennen aan de wegen, vooral om ze te vinden. Je ziet hier nooit borden met plaatsnamen erop, je moet altijd weten welke windrichting je op wilt met het daarbij behorende wegnummer. Dit lijkt redelijk simpel, maar als je van de ene county naar de andere gaat, presteren zij het om eenzelfde weg een ander nummer te geven. Ook het zoeken en vinden van goed (fiets-)eten was niet echt eenvoudig. De best voorziene winkels tot nu toe zijn de benzinestations. Deze hebben zelfs af en toe een enkel stukje FRUIT, believe or not! Verder was de hitte, met name de eerste week, niet te harden: 41 graden celsius in de middag. Al gauw wendde ik mijzelf aan om heel vroeg te starten, zo rond 5.30u. Ik ben nu zoals gezegd in Hindman, een heel klein dorpje en het gaat eigenlijk wel goed. Reeds 1100 km achter de wielen in precies 11 dagen = niet slecht gezien de omstandigheden. Dit was bovendien een heel moeilijk deel van de trail met veel 'op en af'. Voor de kenners, ik heb nu al meer hoogtemeters in de benen dan twee 'La Marmotte's. En ook de stijgingsperscentages liegen er niet om! 14% is geheel normaal, maar niet echt eenvoudig met 23 kilo op de bagagedrager. Het gebergte waar ik nu zo goed als doorheen ben gefietst heet de Appalachen. Vergelijkbaar met de Ardennen, maar hoger! Gestart in Yorktown dus. Die Ron Austin was echt geweldig! In het eerste bericht had ik verteld dat hij toevallig in Richmond moest zijn, maar dat was helemaal niet waar, hij kwam mij gewoon speciaal ophalen! Daarna heeft hij me nog geholpen met een paar dingetjes voor m'n fiets, etc. We reden rond in zijn BMW convertibel, geen verkeerd begin toch. Great! Het leven van de laatste dagen is echt ongelofelijk!. Ik fiets op dit moment met een jongen (John Bruner) op, die eerst mij ergens passeerde, waarna ik hem ergens passeerde, etc. waardoor we op een zeker moment beiden constateerden dat we iets met elkaar moesten. Hij is veel jonger dan ik, maar we zijn redelijk aan elkaar gewaagd. Hij rijdt echter gezien de omstandigheden met een achterlijk verzet rond: 39x 23 en kenners weten dat dat killing is (hij vernield echt z'n knieen) met bagage en die stijgingspercentages hier. Het gaat goed samen en het is toch ook wel veiliger gevoel zo met al die ruige gasten die hunters om je heen! Dit gebied staat ook bekend om zijn stray dogs, anders gezegd kolere honden die gewoon op je (benen) jagen. Mieke sorry hoor, maar hier ga je honden echt haten. Ik moest zelfs pepperspray kopen, anders is het te gevaarlijk, er zitten zelfs zwaar gefrustreerde pittbulls tussen! en die zijn gek op van die afgetrainde kuitjes. Vorige week bij de famous Cookie Lady June Curry langsgeweest (= een klassiek 'mustadres'op de route),hangt er een brief aan de deur dat ze geen fietsers kan ontvangen omdat ze door haar rug is gegaan en het bed moet houden. Een adres, gepland als eindpunt van de dag en n.b. midden in een klim van 11%, moest ik weer verder, shit! Gisteren komen we op een top van een heuvel, stopt er een truck met zo'n ruige gozer erin om ons te waarschuwen voor de mountainlion. Naar het schijnt heeft de overheid dit roofdier opnieuw uitgezet omdat er op het moment teveel herten in dit gebied zijn. Ik moet zeggen dat dit ons ook opgevallen was, van die herten dan bedoel ik. Ik ben zelfs de stand bij gaan houden van het aantal dooie en levende herten dat ik tegenkom. De stand is nu: 7 levende en 4 dooie. Nou Ronald, ik denk dat zelfs jouw pickup truck schade zou hebben van de klap met zo'n gevaarte. Ik heb trouwens in het algemeen nog nooit zoveel kapotgereden beesten bij elkaar gezien als hier, ongelofelijk. Je leert gelijk wel veel van wat hier allemaal rondloopt/liep. Trouwens Ronald ff ter zijde, maar er schijnt een vent te zijn die deze TransAmrace in 10 dagen heeft gefietst en hij schijnt ook nog sportmasseur te zijn. Ik zal je zijn adres geven(geintje). Die kerel reed 22 uur per dag met een campervan achter hem aan, waar'ie twee uur in sliep om vervolgens weer op te stappen. Ze zijn gek en super tegelijk hier. Ronald/Rob ga ook zo snel mogelijk MOTOR rijden! Onvoorstelbaar gaaf wat je hier allemaal rond ziet rijden op die super wegen!!!!Hoe wij leven is overigens werkelijk te gek. Mensen hebben zo'n respect voor hetgeen waar we mee bezig zijn, dat we overal slaapplaatsen en eten aangeboden krijgen. Vooral kerken en scholen zijn populair bij ons. Gisteren overnacht in een Baptistengemeenschap, heel leuk. Soms mag je je tent opzetten, een ander moment slaap je in de kerk zelf, of zoals vandaag in een school. Daarnaast word je uitgenodigd mee te eten.......Wat een gastvrijheid!!!!!! We hebben al een paar keer zo'n beruchte 'thunderstorm' meegemaakt, die soms volgt op weer een van die afschuwelijke hete dagen.......berg je dan maar, wat een geweld. Zoals alles hier groter is, zo ook dit. Tot nog toe steeds op tijd ergens geland, voor de bui dus. Zoals gezegd vertrek ik altijd vroeg, zodat ik op tijd m'n kilometers gedaan hebt. Dat John en ik (we liggen elkaar goed) iets doen dat niet iedereen doet is duidelijk, maar gisteren komen we een kerel tegen met een rugzak op z'n nek van circa 30 kilo die de Appalachian Trail loopt: 2600 miles! Hij denkt dit klusje te klaren in een half jaar. Hij had al 4 'black beers' gezien. Ook daarvoor kan pepperspray nuttig zijn. Eigenlijk heb je dit goedje voor drie kwesties bij de hand:
1. stray dogs
2. blackbeers
3. crazy hunters
Nou guys, I hope you all have fun too, want we moeten zo aanschuiven bij het diner hier op school..........het is net het echte leven, soms is het echt zuiver overleven en dan is het weer onverwacht super and that's toch what's life is all about. Dit is wat ik in ieder geval zo fantastisch vind. Ik hou van jullie allemaal en graag tot de volgende keer. Ik hoop zo ongeveer om de week iets te schrijven,
N.b. let niet op de mogelijke schrijffouten, want ik moest opschieten, om 16.00u. gaan ze eigenlijk dicht, maar ze vinden het veel te leuk dat wij hier zijn dus................bye, bye

Peet

  • 26 Juni 2007 - 20:44

    Joop Jansen:

    Leuk Peter
    zo kan ik je een beetje volgen groeten Joop

  • 26 Juni 2007 - 20:53

    Lars :

    Ja leuk allemaal Peet, maar al je patienten komen inmiddels niet meer uit hun bed vanwege alle klachten ! Misschien maar ff een paar xtra beren loslaten zodat je een beetje doorfietst ! HAha ! Succes en rijdt niet lek. Grtz van de Cripple Gang

  • 26 Juni 2007 - 21:30

    Loek:

    Het duurde even om wat van je te horen, maar dan heb je ook wat ;-) Hoe doet je fiets het? Ik lees nog niets over lekke banden etc. Ik dacht trouwens dat je een apparaatje had aangeschaft dat een hoog frequent geluid afgeeft om die honden op afstand te houden; functioneert dat niet? Ik kost mij moeite om er achter te komen waar je nou precies zit. Die kleine plaatsjes zijn moeilijk te vinden. Vaak komen de plaatsnamen ook meerdere keren voor en zit je ineens heel ergens anders in de VS ;-) Ik moet er niet aan denken, met 42 C op de fiets in een klim van 14%. Hier is het op dit moment echt mijn favoriete fietsweer: 11 C met fikse buien! Nog meer lokaal nieuws: majoor Bosshardt (94) overleden, Ned. elftal onder 21 jr. Europees kampioen en stripverhaal van Merel verschijnt morgen in de VPRO gids (Achterwerk)....
    groetjes,
    Loek

  • 26 Juni 2007 - 22:37

    Yvon:

    Hey Peet, leuk je te lezen! Je 'klinkt' zelfs al een beetje Amerikaans, haha...
    Take care!

    Liefs
    Yvon

  • 27 Juni 2007 - 02:27

    Crista Slinger:

    Ha lieve en dappere Peet,
    Als ik dit lees, word ik jaloers, op één ding na: ik houd niet van fietsen.Maar wat een gastvrijheid bij de mensen.
    ooit hoorde ik van iemand bij Dudok, een man van in de 60, dat hij veel door Amerika gereisd had, maar Kentucky de mooiste staat vond. Het klinkt alsof het er heel ruim is en toch prettig als je dan een mens tegen komt die met je meefietst en met je praat (of is het een Chinees?)want van de dieren moet je het niet hebben.
    In het nieuws stond dat Hilary Clinton wel presidentskandidaat is, maar erg goed kan liegen (moeite heeft met de waarheid), maar goed, als fietser heb jij daar geen last van, maar als je in wat bevolktere gebieden komt, is er misschien wel meer merkbaar over de komende presidentsverkiezingen.
    Lieve Peet, af en toe je busje pepperspray verversen, veel vocht tot je nemen en dan komt het vast goed met jou.
    Heel veel plezier de komende fietsweek en tot het volgende nieuws.
    Liefs van Paul en Crista

  • 27 Juni 2007 - 05:16

    Marja En Hendrik:

    Goed om wat van je horen! Take care en geniet!
    Kus

  • 27 Juni 2007 - 09:30

    Jetty En Jan Eric:

    zoals opvallend vaak het geval , blijkt ook nu weer ; de eenzame fietser is een literator een fantast en optimale levensbelever . een prachtig verslag peter ! doet verlangen naar meer van jouw avonturen , je schurkt aan tegen jack london qua intensiteit en suspence en de neiging hier is om blijdorp om een bijdrage te gaan vragen , in de vorm van BOKITO in een aanhangertje achter je fiets tegen het allesverwoestende wild op je pad ( wat is 180 kg. op een mensenleven ? ) . maar zonder dollen peter , wel in goede staat weer trugkomen , want dat is wel zo netjes !en dan nu iets echt aardigs ( moest van jetty ) zet m op en take care en dan natuurlijk great super awesome flabbergasting incredibly beautiful en misschien toch ook maar gewoon een riotgun .............

  • 27 Juni 2007 - 09:31

    Caroline:

    Hi Peet,
    Wat leuk om zo van jou te horen. Je bent wel in een totaal andere wereld gestapt of liever gefietst, onvoorstelbaar.
    Black bears, mountainlions, rothonden, is dat leuk, nou ja in ieder geval spannend. Doe voorzichtig en liefs!

  • 27 Juni 2007 - 15:53

    Con:

    Amazing!!!

  • 27 Juni 2007 - 17:24

    Rob Van Middelkoop:

    Hoi Peter,
    Wat een fantastisch avontuur zeg, ik hoop ooit zelf ook zoiets te ondernemen, alleen dan wel op een fiets met een hulpmotortje van minimaal 500cc! Ben benieuwd naar de foto's die jij ongetwijfeld gemaakt zal hebben. Veel plezier op je verdere tocht, en blijf scherp op de mountain Lions.

  • 27 Juni 2007 - 17:58

    Ma Bronts:

    Hoi Peter. fijn even iets van jou te horen. De aanloop ging nog niet helemaal gladjes maar ik hoop dat je spoedig alles op zijn plaats krijgt. Maar dan zijn er weer andere dingen, maar daar ga jij toch voor!!!!
    Heelveel groetjes ook van Pa. Ma

  • 27 Juni 2007 - 20:07

    Quirijn:

    Peet, klinkt allemaal fantastisch! Bevallen de banden een beetje. Ik hoop dat het allemaal nog leuker wordt...geniet ervan en trapze...
    massel, Q

  • 27 Juni 2007 - 21:18

    Jacco:

    Hee peet,
    Wat een ontzettend leuk verhaal.Ik hoop dat je de pepperspray niet nodig zult hebben. Ik heb in alles zin behalve het fietsen! Ik kom eraaaaaaan........met de cabrio en een petje!

    gr

    jacco

  • 27 Juni 2007 - 21:37

    Willem:

    He Peet, wat een verhalen zeg. Ik schrijf wel eens wat maar jij kan er ook wat van. Ha ha. Ben ook benieuwd of je nog leke banden hebt gehad of in de hitte in het asfalt ben blijven steken. Dat doen ze namelijk ook in Griekenland.
    Overmorgen weer een bakkie!!! en je hebt ook de groeten van Bianca(ze mist je), Ankie en Olivia van Frans Bromet. 't zijn weer allemaal vrouwen, Peet.
    Nou veel plezier en tot schrijfs.
    Willem

  • 28 Juni 2007 - 17:50

    Trudy:

    He buurman wat een verhaal!! leuk dat wij er zo een klein stukje van kunnen meebeleven.

  • 28 Juni 2007 - 20:21

    KaKiNaEr.:

    Hee Pjotr !

    Wat een fantastisch verhaal zeg !
    We leven helemaal met je mee.
    Wél oppassen voor die pittbuls hoor.
    En.. Is je haar al gegroeid tot je schouders ?
    Zet hem op, en heel veel plezier !
    Geniet er van !
    We missen je wel heeél erg hoor !

    Dikke kus en knuffel van Kaja en Kinaj.
    En groetjes van Nada&Eric.

  • 28 Juni 2007 - 20:42

    Hans En France:

    Dag lieve Peter,

    Spannend hoor je tocht en heerlijk toch dat je je droom waar kunt maken. Heb aan je gedacht de dag dat je vertrok. Jij naar Amerika en wij in dat mooi Japan. Pas goed op jezelf en je nieuwe vriend John. Leuk he zelfs op jouw leeftijd sluit je nieuwe vriendschappen (plaag je maar hoor) Geniet van het moment en fijn je zo te kunnen volgen.
    Liefs van Hans en France, 29 juni 2007

  • 29 Juni 2007 - 09:07

    Suzanne:

    Leuke update Peet... geniet vooral heel veel en maak plezier... !!! x

  • 29 Juni 2007 - 10:53

    Robert:

    Hoi Peet,
    Moeders laat mij net zien hoe het gaat met jouw.
    Heel veel fietsplezier gewenst uit Paterswolde en geniet ervan.

    Robert

  • 29 Juni 2007 - 11:42

    Hans Knoops:

    Hartstikke leuk om iets van je te horen Peter. Jij vind die Amerikanen gek, maar als ik tegen mensen zeg wat jij aan het doen bent verklaren ze jou voor gek, maar ja niet iedereen vind sport leuk. Doe voorzichtig hou de honden op afstand rij voorzichtig en maak vooral veel foto's want die moet ik natuurlijk wel zien. Ik zal je mailtej doorsturen naar Lieuw en Peter, want die vragen ook naar je. Zelf ga ik 19 juli met vakantie, maar misschien hoor ik vor dei tijd nog van je.
    See you and be carefull.

  • 29 Juni 2007 - 15:16

    Bianca:

    he..Ik mis je zo, vandaar een berichtje van het liefste meisje uit de bediening van monsieur paul!!Zou bijna een koffie-verkeerd(wel aangebrand natuurlijk, Oh nee daar had willem last van) met een warm stukje appeltaart bij je komen brengen!!Doe je wel voorzichtig daar,kan je niet missen op vrijdag hoor..anders maakt het mijn vrijdag niet compleet als jullie er niet zijn..Heel veel plezier nog en tot snel!!!Groetjes bianca

  • 29 Juni 2007 - 18:03

    Linda&Merlijn:

    dag fietserd, Lijn repetitieweek achter de rug en nu gaan wij ook vakantie vieren. Hopelijk minder spectaculair. Doeiiiii

    Merlijn: Hoooooii :-) Wel SPECTACULEEEAAARR!! WEE ARU GOING TOE ITALIAAA ! VIVA ITALIEAAA
    TÖEDELOEEEE&&TOEDELOOOOSS
    XXMERLIJNN

  • 29 Juni 2007 - 20:18

    Annie En Frits:

    Wat een belevenis Peet,maar was je toch niet liever met de C5 gegaan met de aerco op 20 graden ?
    Heel veel plezier nog en we kijken uit naar je volgende mailtje.

  • 29 Juni 2007 - 21:08

    Lieuwe Van Loon:

    Ik kreeg vandaag je verhaal doorgestuurd van Hans. Erg leuk wat van je te horen.
    Succes verder en kijk uit.

  • 01 Juli 2007 - 17:21

    Kaja:

    hé peter
    hoe gaat het??
    is het daar een beetje leuk??
    we missen je heel erg!!
    waarom blijf je 3 maanden dat is toch veel te lang!!
    in welke plaats ben je nu??
    hopelijk duurt het niet lang meer!!

    groetjes -xxxxxxxx- kajci
    en natuurlijk heel veel groeten van mijn
    familie: mams,paps en kinaj!!

    caoooooooooooooooooooo







  • 09 Juli 2007 - 15:29

    Antwoord:

    Loek:Fiets doet het perfect, nog geen enkele lekke band. Die Dazer (hoge tonen wapen) werkt voor geen meter, vandaar pepperspray gekocht!
    Hans/Francella: was Japan niet fantastisch?
    Annie/Frits: Af en toe verlang je er wel naar ff comfortabel in je C5 te zitten... het is inderdaad niet altijd leuk, die amerikanen zijn helemaal niet gewend aan fietsers op de weg hier
    Lieuwe: bedankt voor je reactie, je kunt altijd zelf ook m'n site bekijken,
    groetjes peet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Hindman

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Epiloog: de plattelandsamerikaan

24 Augustus 2007

Bericht 11

15 Augustus 2007

Bericht 10

08 Augustus 2007

Bericht 9

02 Augustus 2007

Bericht 8
Peter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 111498

Voorgaande reizen:

14 Juni 2007 - 11 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: