Bericht 3 - Reisverslag uit Harrodsburg, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu Bericht 3 - Reisverslag uit Harrodsburg, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu

Bericht 3

Door: peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

29 Juni 2007 | Verenigde Staten, Harrodsburg

Howdie,
Ik geloof dat ik nu de smaak van het schrijven te pakken krijg, niet dat ik al niet eerder iets wilde schrijven, maar ik kwam gewoon niks tegen waar ik dat kon doen. Je moet het je zo voorstellen, dat ze je met deze fietstrail voornamelijk over kleine weggetjes sturen, hetgeen begrijpelijk is natuurlijk, omdat dat nu eenmaal het mooiste is. Maar omdat je op de fiets minder lange afstanden kan overbruggen, bivakkeer je af en toe gewoon ff in de absolute leegte. Gisteren moesten we bijvoorbeeld voor de hele dag eten en drinken meenemen, omdat we 100 km niks tegen zouden komen! Dat de USA groot is weten we allemaal, maar als ik jullie folks vertel dat alleen al de afstand die we in Virginia hebben afgelegd vergelijkbaar is met bij ons de afstand Rotterdam - Lyon, dan begrijp je wat ik bedoel. Ik ben nu halverwege Kentucky en zit nog steeds op een gemiddelde 100 km per dag. Ik zeg maar zo 'one hundred k a day, keeps the docter away'!! Dit moeten we wel gaan opvoeren naar 150 km, maar zoals in een vorig bericht reeds gemeld, waren de omstandigheden in de eerste weken zo zwaar (hitte, bergen/ met name steilte, ik zit nu al op 15.000 hoogtmeters) dat 100 op zichzelf niet slecht is!.
Ik ben trouwens iets eerder met m'n verhaaltje, maar dat komt zo, ik kwam n.l. een stadje binnen en moest direct de plaatselijke bibliotheek invluchten vanwege een plotseling losbarstend noodweer. Het was weer zo'n 37 graden vandaag en de laatste dagen eindigt dit steevast met een gigantisch onweer, vandaar.
Ik ben nu in Harrodsburg (voor wie het kan vinden op de kaart)in Kentucky. Wat een ruige gasten. Ze zien er niet uit, echt lachen en daarbij je verstaat ze ook niet. Ik moet steeds aan de Beverly Hillbilly's denken (voor de ouderen onder ons). Eergisteren kwamen we in the middle of nowhere een grocery binnen, ongelofelijk! Als ik dat beeld weer terughaal schiet ik weer in de lach. Zit er midden tussen een hoop ouwe zooi en natuurlijk stapels blikjes cola, een stokouwe verkoper achter een tafel + kassa van voor WO II met een versleten houthakkershemd en een smerige basballpet op, z'n kleine geld te tellen, waarbij hij iedere 10 tellen een dikke fluim kauwtabak (hoe heet dat spul ook al weer, natuurlijk pruimtabak, dank je wel Loek, stom) feilloos in een ronde plastic ton spuigt die maar liefst een dikke meter van hem vandaan staat. Verderop zit een echte granny met een veel te grote bril + twee van die lange dikke vlechten van onder een raar mutsje heel eenzaam een monoloog af te steken, waar ik de ballen van begrijp. Het enige dat ik hoor is dat ze steeds zegt: "Like the bible said..............." Je hebt het gevoel dat ze op batterijen loopt, want het enige dat beweegt zijn haar buikspreekpopmond, haar gigabril en haar vlechten. Uit respect durf ik geen foto te maken. Er zijn nog wat andere onbestemde figuren in de winkel, maar geen mens die luistert...zelfs het verhaal dat the Lord wel heel binnenkort naar het ondermaanse zal afdalen om orde op zaken te stellen maakt totaal geen indruk op de aanwezigen, echt lachen, wat een film. Hier stap je zomaar binnen, gratis en voor niks.
Het landschap verandert trouwens nu van bergen in meer heuvels. we laten de Appalachen achter ons. Ik moet nog een overnachtingplek regelen voor vannacht. Ben benieuwd wat het nu weer wordt. Op zich is het niet zo moeilijk, want zoals eerder vermeld kun je altijd wel terecht in een school of kerk. Dit komt omdat de TransAm (mijn tocht) nu eenmaal een klassieker is waar zoveel ontzag en respect voor is hier in Amerika, dat ze je allemaal willen helpen om deze moordende tocht tot een goed eind te brengen. Soms als er echt helemaal niks is, mag je altijd wel ergens vrij kamperen, ook een grocery, althans de tuin achter een grocery kan uitkomst bieden. In dat geval fungeert de tuinslang als douche. Nu 3 keer gedaan. Kan soms ff eng zijn, zoals vorige week. Sta ik achter een grocery, lig ik te slapen, met de pepperspray bij de hand, hoor ik ineens een hoop gestommel, geritsel en gedoe, waarbij je al gauw aan een blackbear denkt (niet denkbeeldig, want het barst er hier van), kijk ik op een gegeven moment met een behoorlijke dosis verzamelde moed uit m'n tentje, staat er een Amerikaan met witte kniekousen naast me met een rugzak op, die zich verexcuseert. Hij hoopte dat hij me niet gestoord heeft en vraagt tegelijkertijd of ik het erg vind dat hij naast me komt staan, hij loopt namelijk een trail en is 'exhausted'! Ik bedoel maar...shit man, dat is schrikken hoor. Zet'ie vervolgens z'n tentje nog geen meter van me vandaan op. Een paar dagen daarna, ik was inmiddels in het gezelschap van John........vinden we een plekje bij een meer (lekker zwemmen natuurlijk) spreken we een hele aardige man aan met de vraag of we ergens op een mooi stukje gras onze tentjes mogen opzetten. Zijn antwoord is zeer positief. Natuurlijk, hartstikke leuk, etc...hij weer weg. Wij de tentjes opgezet, komt er even later een vrouw hevig protesterend uit een huis rennen, dat we weg moeten (de vrouw van die man)en dat ze geen last wil krijgen met de eigenaar,...blijkt die man van haar zo dement als een deur te zijn, weliswaar een erg aardige vorm daarvan, maar voor ons niet echt gelukkig, zal ik maar zeggen....Wij op die vrouw ingepraat, dat we goed volk zijn (weet je hier tenslotte maar nooit)en dat we niet weten waar we anders heen moeten gaan, etc. Het eind van het liedje is, dat ze het te zielig vind om ons weg te sturen. Ze nodigt ons uit om de tentjes maar achter in haar eigen tuintje op te zetten!!! Mensen hebben zo'n enorm privacy gevoel hier en tegelijkertijd zo'n afstand en angst tot werkelijk alles (komt door die wapens natuurlijk) dat er de welbekende amerikaanse geestelijke armoe/leegte uit spreekt.........................

Tot slot wat antwoorden:
Lars: ze moeten meer TRAINEN, aan de slag!
Quirijn, Loek, Willem: Nog geen een lekke band , dus perfecte banden
Rob: Ga inderdaad op de motor,echt super, maar dat weet jij wel!
Hans: leuk dat doorsturen!
Loek: leuk zeg van Merel, wordt ze beroemd
Crista:John heeft gewerkt met die Hillary, op zich erg goed maar net een knipperlicht qua contact en bovenmatig zelfs boven de yanks uit, ambitieus
Bianca: hello to you, I take care

Jacco: wel op tijd de top dicht doen
Jan Eric: Thanks, like you said: great, super, awesome, flabbergasting, incredible......that's the spirit, but sometimes also very hard!

De anderen......ook bedankt en tot de volgende keer
doeiiiiiiiiiiiiiiii
peet

  • 29 Juni 2007 - 21:15

    Joop Jansen:

    Je kan als je terug komt een boek er over schrijven, de hoeveelste kom je nu terug in augustus?
    hoor je en veel plezier in gedachte fiets ik met je mee. had best mee gewild. groeten Joop

  • 29 Juni 2007 - 21:17

    Con:

    Peet wat waardeer ik je schrijfwijze! En het trouwe bloggen! Echt meester. Groet trouwens van Daan. Die nu ook wil......Je wordt bedankt! Even laten weten dat Bram goed herstelt van de operatie en ik blijf je bewonderen!! Mis je bij Pro en wens je een voorspoedige verdere tocht.

    groet van je collegaatje.

  • 30 Juni 2007 - 06:59

    Frans Cuijpers:

    Van je broer Loek heb ik vernomen van je mega-plan (en naar het zich laat aanzien) mega-prestatie. Gisteravond dronken we samen een glaasje. Je tocht was een van de gespreksonderwerpen. Door het lezen van je beschrijving (nu) kan ik mij een beeld vormen van wat je daar allemaal doet/meemaakt etc. Daar is je beeldende schrijfstijl mede debet aan. We moesten maar weer eens gauw een BOMANS-sessie organiseren !! Goede reis, en we zien je wellicht weer eens NA de TRANSAM. All the best.

  • 30 Juni 2007 - 10:54

    Jetty Keuning:

    H. Peet, gisteravond was Jeanette bij ons eten. Ze maakte zich ernstig zorgen over de ev. verwaarloosde staat waarin ze jou gaat aantreffen over 2 maanden in Portland......Ik wens je, for her sake, nog vele tuinslangen!

    Verder bespraken we nog jouw eetlust, normaliter al te vergelijken met een kudde sprinkhanen. Je laat waarschijnlijk een spoor van lege freezers achter! Die arme Amerikanen zullen zich jou nog lang heugen......

    In short, Peter, ik vind het reuze knap dat je je droom realiseert en ik hoop dat het je brengt wat je er van verwachtte.

    liefs Jetty en Jan Eric


  • 30 Juni 2007 - 10:56

    Hans Knoops:

    je breng je verhaal toch wel in boekvorm uit he. Blijf schrijven want ik bvegin al aardig jaloers te worden.
    See you

  • 30 Juni 2007 - 19:23

    Loek:

    Scholen, kerken, bibliotheken en daar tussendoor nog een beetje fietsen............. het leven in een notendop! 't Is overigens 'pruimtabak' ;-)
    gr. Loek

  • 30 Juni 2007 - 21:13

    Rob V Middelkoop:

    Hey Peter, geweldig leuk om jouw stukjes te lezen. Ga zo door met kilometers vreten!

  • 01 Juli 2007 - 17:06

    Arie:

    De verschillen tussen jouw fietstocht en mijn marathon zijn toch wel aanzienlijk als ik dat zo allemaal lees. Geweldig wat je allemaal meemaakt! Altijd gedacht dat ik met mijn lopen een superprestatie leverde, maar ik zal me voortaan wat bescheidener opstellen. Immers, bij mij stopt alles na exact 42 km en 195 meter!!! Succes verder en geniet ervan!

  • 01 Juli 2007 - 17:36

    Kaja :):

    hoi pjotr

    ik had 23 juni (vorige week)
    ballet uitvoering.
    je hebt wel wat gemist:(
    het was heeeeeeel gezellig
    als je terug komt zal ik de dvd laten zien
    maar jeantte kwam ook niet omdat der zus jarig was!!
    je verhalen zijn wel mooi maar wel goed opletten!!
    en gezond terug komen hoor!!
    heb je daar al paar vrienden??
    ik hoor nog van je!!

    -xxxxxxx-jes en groetjes kajci (L)

  • 02 Juli 2007 - 12:39

    Francella:

    Hoi Peet,

    Blijven schrijven he. Hier nu maandag. Lijkt een soort regentijd, met bakken valt het neer. Hans en ik zijn weer aan het werk en Japan als een mooie herinnering. Gisteren wel even met John en Tien en de meiden naar Den Briel gevaren. Heerlijk weer op het water te zijn. Wel Peet geniet van het moment en we volgen je. Liefs Hans en France

  • 03 Juli 2007 - 19:02

    Su:

    ..Moetie begint je al bijna te missen..,met je kwijlende blik in de vitrine... wil je grote bollen of wil je kleine bollen..slagroom,snoepjes???
    x

  • 03 Juli 2007 - 21:26

    Loek:

    Kansas rampgebied na overstromingen.
    ANP

    WASHINGTON - Grote delen van de Amerikaanse staat Kansas zijn wegens overstromingen door aanhoudende regenval uitgeroepen tot rampgebied.

    Volgens mij ligt dit op je route. Ik weet niet wanneer je daar bent, anders misschien even een stukje omrijden?

    gr. Loek

  • 06 Juli 2007 - 19:01

    Tom :

    Hi Peter how are you ( egg head ).I hear you have been seen hanging around with a couple of dogs while on your adventures. Hope you are having a fab time and sure you will have lots to tell us when you get back.Jeanette has just made a great meal. we had a little Mexican night,then on Sunday going to see Bjork. Next week laurie and me are going to Salou in Spain for 2 weeks,so you wont be the only one with the good weather. how many kilometeres are you doing a day, hope you have got a well padded saddle.I will take a note of your site and look out for your progress soon.Hope you are well and having a ball, see you soon.

  • 07 Juli 2007 - 18:10

    Joop Jansen:

    Ha joop' ik kom als het god is 11 september weer terug. het boek komt in jan. 2008 uit (geintje) ales goed daar?
    groet peter

  • 07 Juli 2007 - 18:12

    Con:

    Ha Con,
    Hoe is het met Bram, toch een hernia en gelukkig geen echt enge dingen, doe hem de groeten en zeg daan dat 'ie toch eerst wel erg hard meot trainen, want het is rete zwaar
    groet peet

  • 07 Juli 2007 - 18:14

    Frans:

    ha Frans bedankt voor je reactie.Tuurlijk gaan we weer bomannen van de winter
    groet peter

  • 07 Juli 2007 - 18:18

    Loek:

    Ik hoor hier verder niks over Kansas. Doen ze verder ook niet moeilijk over geloof ik. Gisteren liep bij ons ook echt alles onder, ongelofelijk. Is normaal voor de tijd van het jaar.Trouwens je moet hier altijd de Staat bij de plaats noemen, want in veel staten komen plaatsen met dezelfde naam voor. Zo kwam ik vorige week door Madrid, nou dat was toch ook niet meer wat het geweest is!
    liefs peet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Harrodsburg

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Epiloog: de plattelandsamerikaan

24 Augustus 2007

Bericht 11

15 Augustus 2007

Bericht 10

08 Augustus 2007

Bericht 9

02 Augustus 2007

Bericht 8
Peter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 868
Totaal aantal bezoekers 111485

Voorgaande reizen:

14 Juni 2007 - 11 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: