Bericht 5 - Reisverslag uit Newton, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu Bericht 5 - Reisverslag uit Newton, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu

Bericht 5

Door: peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

16 Juli 2007 | Verenigde Staten, Newton

Hello boys and girls,
Ik ben op dit moment in Newton, Kansas. De laatste keer dat we elkaar spraken was ik in Chester aan de Mississipi. Chester is 'so called' Popeye city. Ze hebben een Popeye museum met de grootste hoeveelheid verschillende blikjes spinazie ter wereld, grappig....moesten we natuurlijk heen om wat krachten op te doen. Daarna de Mississipi river over, dit keer via een brug. Chester was ook een van de plekken waar in het verleden heel veel negers de slavernij trachtten te ontvluchten door de rivier over te zwemmen op zoek naar hun vrijheid. Zij werkten op de plantages in Illinois. Gelukkig voor mij is er nu een brug. Daarna kwamen voor mij de Ozarks, een nieuw gebergte na de Appalachen. Deze bergen waren een stukje makkelijker te verteren dan de Appalachen. Toch waren ook hier de percentages niet misselijk. We fietsen nu door het redelijk vlakke terrein in Kansas, alhoewel helemaal vlak is het nooit. De belangrijkste factor hier is de wind. Het is zo open en zo wijd, dat als je de pech hebt van tegenwind dan heb je ook echt een
probleem. Het kan hier zo verschrikkelijk hard waaien dat je haast niet vooruit komt. In Kansas moeten maar liefst 900 km afgelegd worden. Dit is ook de staat van de tornado's. De kans dat we er een te zien krijgen is niet zo groot, omdat het tornadoseizoen nog niet echt is aangebroken. Wel hebben ze een paar weken terug enorme overstromingen gehad. (zes inch water op een dag) Hele wegen waren onbegaanbaar geworden. Gelukkig voor ons is het water weer gezakt en kunnen we gewoon doorfietsen. Sommige kleinere wegen staan nog wel onder water, maar tot nu toe hoeven we daar niet langs. Je ziet wel bij riviertjes aan de modder op de bomen en struiken hoe hoog het water gestaan heeft. Vandaag hadden we een weg van een kaarsrechte streep van 80 km met verder niks, geen plaatsjes, geen mensen, helemaal niks, alleen maar
landerijen,...heeft toch ook wel iets! De laatste weken zie je een verschuiving in onze overnachtingsmogelijkheden. De eerste weken waren dit vooral scholen (zijn nu dicht) en kerken. De laatste weken zijn het vooral cityparks, vaak met een prachtig grasveld, douches en een zwembad, geheel gratis voor TransAmbikers! en Courthouses. Veel kleine plaatsjes hebben een Courthouse, waar o.a. de plaatselijke sheriff huist ........nou een veiliger plek om je tent op te slaan is er niet zou ik zo zeggen. Je mag gebruik maken van de aanwezige wc's, etc. Vaak is er ook een kleine gevangenis aan verbonden. Hier zitten mensen vanwege kleine vergrijpen. Je ziet ze vaak langs de weg, papiertjes prikken in oranje gevangenispakjes!...ze zijn verder niet gevaarlijk. Als je bij zo'n Courthouse aankomt zie je soms een paar van die oranje pakjes vergezeld van de sheriff voor de deur zitten, om b.v. een sigaretje te roken.
Toch zijn mijn contacten met de locale 'heilige Hermandad' niet helemaal vlekkeloos verlopen. Iedereen die mij kent weet dat een beetje Spuij vroeg of laat wel eens een akkefietje met het officiele gezag heeft.....Vorige week kwamen we (ik zeg we, omdat ik op dit moment met het tandemstel uit Atlanta opfiets)in Summerville, ergens in Missouri. Volgens onze map was hier niet zoveel voor handen. Vermeld werd dat we naar overnachtingsmogelijkheden moesten vragen op het Stadshuis. Daar werd ons vriendelijk uitgelegd dat we konden kamperen in het citypark, dus wij daarheen. Het zag er niet echt geweldig uit, een ietwat smoezelig vijvertje, een paar bankjes, beetje smerige wc's en dat was het dan. We besloten onze tentjes op te zetten naast die vijver. Het was ons overigens niet precies duidelijk waar het park ophield en waar privegrond begon. Er stonden behoorlijk wat huizen. Na het opzetten van de tentjes besloot ik ff voor de lol op een schommel te plaats te nemen. Komt er een kerel z'n huis uit, z'n veranda op terwijl hij mij toeroept: 'What's the deal, buddy'. Was het zijn schommel, wist ik veel, ik dacht dat het een parkschommel was, anyway, ik met die vent praten, excuses aanbieden, etc. Z'n vrouw kwam er ook bij. 'Ja,' zegt z'n vrouw, 'we hebben de laatste tijd nogal wat last van die fietsers, ze laten steeds hun rotzooi hier slingeren, etc'. Nou heb ik persoonlijk nog nooit zoveel rotzooi om me heen gezien als juist in dit land, maar goed ik leg hen uit dat wij niet zo zijn. Ik vraag of ze er verder bezwaar tegen hebben dat wij hier staan. 'Niet echt',is het antwoord, maar toch heb ik er geen goed gevoel over. Ik besluit verder te gaan met wat gedaan moet worden. Ook trek ik achter de bosjes ff wat anders aan, want ik wil na afloop altijd zo snel mogelijk uit die fietsbroek. Daarnaast heb ik een waterpomp 'uit het zicht' ontdekt en ik besluit me te wassen, ook altijd lekker na afloop. Dan terug naar m'n tentje. Komt er na verloop van een kwartier een dikke SUV aanrijden. Stapt er kerel uit met een donkere zonnebril, die eerst naar het ouwe stel (van die schommel)op de veranda gaat en daarna mijn kant opkomt. Is het een deputy, zeg maar het hulpje van de plaatselijke sheriff. Hij vraagt naar mijn naam en mijn I.D. (paspoort) ´Wat is er aan de hand´, vraag ik. ´Wel´, zegt hij ´de lady overthere heeft mij gebeld met de mededeling dat er bikers zijn in het citypark die naakt in de vijver zwemmen´. SHIT denk ik, rotwijf, achter mijn rug om die sheriff bellen met dit verhaal. ´Nee´ zeg ik ´natuurlijk heb ik niet in deze modderpoel gezwommen, ik heb me alleen wat opgefrist bij die pomp daar´. Het ziet er bepaald serieus uit, want ondanks dat ze de grootste pornoindustrie ter wereld hebben, zijn ze zo preuts als de pest hier en is iets met naakt zo ongeveer het ergste wat je hier kan doen, naast moord. Hij vraagt mij op het gras te gaan zitten. Het stel waar ik mee opfiets moet eerst mee naar de SUV voor ondervraging. Daarna moet ik mee en in de SUV plaatsnemen. Hij gaat door met vragen stellen, waarbij hij steeds aantekeningen maakt in een klein notitieboekje. Hij vraagt: ´heb je je hier ook omgekleed in het openbaar,etc´. ´Nee´, zeg ik, ik red me eruit door te zeggen dat ik me in dat smerige wc-hokje heb omgekleed en dat ik verder alleen wat gepoedeld heb bij de pomp. Ik zie dat de sheriff met trillende hand zit te schrijven. Hij is nerveus. Dan zegt hij: 'Hoe is de politie georganiseerd in Holland'. Ik leg hem het uit. 'Nou' zegt'ie 'hier is de sheriff het allerbelangrijkste plaatselijke gezag en ........die man waar jij woorden mee had over die schommel is de ex-sheriff' (met pensioen dus) O jee. Ik doorzie de voor hem sociaal gecompliceerde situatie en snap zijn probleem. 'Ja' zeg ik, het is mij duidelijk: mevrouw verzint gewoon een verhaal, omdat zij ons hier helemaal niet wil hebben. Dat denk ik ook ,zegt hij. Als ik de deputy voorstel op te breken en te vertrekken is hij zeer opgelucht. Hij zat duidelijk met de situatie in zijn maag, waarbij wellicht ook zijn baantje op het spel stond....We hebben ons boeltje dus maar ingepakt en zijn uiteindelijk op een heel leuk ander plekje terecht gekomen....Onderweg daarheen zag ik mijzelf in gedachten al papiertjes prikken langs de weg in een oranje pakje, voor de komende twee maanden!!!!!Naast alle andere hele leuke vriendelijke amerikanen, waren dit de eerste 'asholes' die we zijn tegen gekomen......valt mij zeer mee!
Deze week hopen we Kansas af te maken en dan gaan we de Rocky's in........ik verheug me er erg op, want dat moet volgens mij het hoogtepunt worden.
Voor nu tot de volgende keer maar weer en voor een ieder die nog met vakantie gaat, veel plezier en wees voorzichtig,........groet peet

• 16 Juli 2007 - 20:31

Willem:

Ha ha Peet,
    En ik heb nog zo gezegd dat je je moet gedragen daar in het preutse amerika. Wat een verhaal zeg. En die Sheriff kan zijn gezicht tegenover de lokaloos niet verliezen dus je hebt het goed opgelost.
    Hier is alles inmiddels kaal en naakt. We hebben bij Hein toch de naakte vrouwen gevonden dus dat is ook weer een probleem minder. En die knul van Boven die gaat het pand kopen. Weet je dat ook weer. Veel plezier in de rocky's en kijk uit voor overstekende beren.
    Willem

• 16 Juli 2007 - 20:50

Suzanne:

..ik had het wel geweten als ik die mevrouw was en een naakte Peter in de tuin had... ;-> doeiiii groetjes Su. veel plezier in de Rocky's!

• 16 Juli 2007 - 21:56

Joop Jansen:

kijk uit voor het gezag........ groeten Joop

• 16 Juli 2007 - 22:51

Loek:

Ahaahahhha..........dan is ons strandje toch een stuk relaxter: in geen velden of wegen een sheriff te zien ;-) Gisteren zijn Jeanette en Kaja langsgeweest. Het was erg gezellig en het was 's middags prima strandweer. We hebben heerlijk gezwommen en na afloop zijn we gaan eten bij 'De Kwartel'. Merel en Kaja hebben meteen een afspraak gemaakt om, als jij en Jeanette weer terug zijn in september, snel een keer te komen logeren op de Fenacoliuslaan. In de Tour zijn ze inmiddels bezig met het serieuze werk in de Alpen. Gisteren is de 8e etappe (3 cols van de 1e catagorie) gewonnen door Rasmussen (Rabobank). Hij had zoveel voorsprong aan de meet, dat hij de Gele trui heeft veroverd. Vandaag een rustdag. Morgen een zware bergrit over Iseran, Telegraph en Calibier naar Briancon. Wat jou betreft.......... goed uitkijken verder! Dus, schommels links laten hangen en douchen met je kleren aan ;-)

• 17 Juli 2007 - 07:23

Hans Knoops:

Je moet ook niet dollen met de Sheriff jongen.Wat het weer betreft mis je niets in Nederland. Het is bagger en peren. Aan de Tour de France mis je niet veel de Tour TransAm is denk ik veel leuker. Hou je haaks en kijk uit voor preutse Amerikanen.
    See you

• 17 Juli 2007 - 13:30

Quirijn:

He potloodventer,

over die rotzooi....in Nederland kom ik ook veel rotzooi tegen...voornamelijk bananenschillen...sommige zijn wel 7 jaar oud...!!

Blijf uit handen van de sherrifs en anders noem je gewoon Willem zijn naam...heeft vorige keer ook geholpen..

massel Q

• 17 Juli 2007 - 17:31

Ma:

Ik ben blij dat je nog vrij rondfietst.!!! Verder is hier alles ook onder controle. Sterkte voor de komende bergen. Dat zal wel gaan met die (blote) benen van jou.

• 17 Juli 2007 - 19:08

Anja Van Der S.:

Haha, lol! Hebben die Yankees wel eens gehoord van 'beter naakt dan namaak?' (wat zou de vertaling daarvan zijn: better nude than fake?)

Ik zal aan je denken als ik volgende week op het naturistenstrandje in Kroatie lig! Goed idee hoor Peet deze weblog. Groetjes!

• 17 Juli 2007 - 21:08

Linda:

dag peet, de hartelijke groeten ook van de meiden. Morgen gaan we naar Meppel even over je avonturen bijpraten. Daarna gaan de meiden een paar dagen Jeanette vermaken. Ik werd helemaal meegenomen in je helemaal niets, de vlaktes en landerijen......doeiii L.

• 17 Juli 2007 - 21:51

Antwoorden:

Jongens, bedankt voor het commentaar weer, maar ik was inderdaad in een keer wakker met dat akkefietje met die sheriff, want ik ben natuurlijk zo makkelijk als de pest met bloot and stuff, maar die mensen waar ik nu mee op fiets zeiden dat zij het in hun broek deden, want ze zetten je zomaar 72 uur vast voor zoiets. Als iemand zoiets bloots geconstateerd heeft en jij hebt verder geen getuigen. Dus ik moet mijn medefietsers ook dankbaar zijn. Intussen zitten we nu in Sterling. Inderdaad vandaag de gevreesde tegenwind gehad, verschrikkelijk, niet normaal meer storm over die immense vlakte...hopelijk was dit eenmalig, want anders wordt ook het vlakke weer vreselijk afzien. We wilden hier juist een beetje herstellen voor de rocky's..nou we zien wel liefs en groetjes
    peet

• 18 Juli 2007 - 10:01

Anita:

Man man man... wat een verhaal weer! Dit overkomt niemand hoor, alleen jij denk ik. Je hebt mazzel dat je zo'n schappelijke sherrif hebt getroffen. Voor hetzelfde geld zit je inderdaad een paar uur (lees paar dagen) vast. En er is vast geen goede piketregeling zoals hier in ons geregelde landje.
    Hou je haaks vent enne ... handoekje om.

Hopelijk heb je binnenkort weer wat fraais voor ons in de cowboyhoed.

Liefs, Anita (en Jaap)

• 18 Juli 2007 - 11:07

Conny:

Hoi P
    Hier C die gewoon uitkijkt naar het volgende bericht. Het is net een avonturenverhaal.......Dit verhaal past trouwens weer echt bij je.

Groet Connt

• 18 Juli 2007 - 20:31

Rene :

Ha die Peet,
    wat leuk om je avonturen te lezen. Via de Haagse fietsclub in ruste ben ik op je weblog uitgekomen en heb direct je volledige verhaallijn gelezen. Fantastische verhalen en indrukken. Succes in de Rockies en wel een beetje doortrappen the hunting season starts in august.
    Rene

• 19 Juli 2007 - 07:50

Annemarie:

Hoi Peet,
    Vandaag weer alleen eten op de steiger..;-. Mooie verhalen heb je, as usual. Leuk om te lezen. Het is hier saai en stil natuurlijk, zonder jouw bruischende aanwezigheid. Sla me er dapper doorheen, gelukkig heb ik de foto's nog!
    Good luck, en keep in touch!

• 20 Juli 2007 - 11:31

Francella:

Hai Peet,

Leuke foto's. Zeker die bij die ouwe brik. Orgineel. Je ziet er goed uit hoor en in combinatie met je verhaal - glimlachend lees ik het - prachtige indruk. Hier is de Tour begonnen EN Rasmussen in het geel! Morgen (zat. 21/7) een belangrijke tijdrit. Op naar de Rocky's Peet. Geniet van het moment. Liefs (love) Hans en France

• 20 Juli 2007 - 17:47

Jovanna En Merlijn:

Lieve Peter,
    We logeren bij Jeanette :)! We zijn vandaag naar de Thermen in Schiedam geweest. Dat was super leuk en super lekker. We zaten in de Jacuzzi terwijl het regende. We mochten ons insmeren met Aloe Vera in de Loyly. We zijn in ALLE sauna's geweest, naja bijna dan.. En het allergaafste was het zoutbad. We mochten daar alleen niet giebelen of kletsen ;). We hebben heel erg zitten zweten, dus weten we hoe jij je voelt. Of is het nu minder warm daar? We gaan morgen naar Shrek the Third. Merlijn LOVES DONKEY!!! en Jovanna LOVES THE CAT WITH BOOTS!!! & Jeanette misschien wel Shrek??! Maar we denken dat ze jou heel veel knapper en natuurlijk veeeeeel leuker vindt!!! (L). Merlijn's Stem is weg, dus het is dubbel rustig omdat jij er ook al niet bent ;).

Groetjees en kusje van Jovanna en Merlijn.

• 20 Juli 2007 - 18:30

Antwoorden:

Jongens, bedankt weer voor alle reacties. Hartstikke leuk voor mij om steeds weer te lezen.
    Anja: Ik heb het nog maar niet gevraagd hier of het goed is: better naked than fake. Het zijn enorme puriteinen. Je ziet voortdurend borden langs de weg met abortusteksten, etc.
    Lin: Vandaag was het net of ik op de moon reed, fantastisch die leegte en die stilte, om de 50 km een plaatsje!
    Rene: leuk dat jij ook m'n story's waardeert, misschien voor jou t.z.t. ook een uitdaging om te doen, want het is echt zwaar, niet alleen het fietsen, maar vooral ook de hitte met het slechte eten in het begin , het soms niet kunnen slapen vanwege hitte en herrie en dus de opgave om gezond te blijven in dit alles. Ik vind het echt een fantastische uitdaging!
    Annemarie: leuk om van je te horen, nou hier is nooit een saai moment, man wat een belevenis. Joh ga af en toe een stukje zwemmen bij de steiger, kan jou het schelen
    France: ik had van Loek al van de TOUR gehoord. Hier is er niks over bekend. Ik vraag me af of dit anders was toen Lance nog mee deed, ik denk het niet, het interesseert ze geen lor volgens mij
    Jov. Merlijn: leuk dat jullie logeren bij Jeanette en ik ben helemaal verbaast dat jullie naar de sauna zijn geweest, helemaal in je blote kont???? is wel ff wennen zeker!
    veel plezier daar
    groetjes peet

• 21 Juli 2007 - 14:20

Hendrik:

Hoi broertje,

Voor wij naar Frankrijk afreizen nog even een teken van leven van ons. Toch mooi megenomen dat je de Amerikaanse chaingang bent ontsprongen. Zo'n oranje pakje zou je volgens mij ook niet staan. Onze auto is gepakt en morgenochtend is de reis richting Orleans of iets daar voorbij. Ik heb wel gezien dat de Tour zo ongeveer door onze voortent komt a.s. vrijdag dus daar gaan we wel even naar kijken. Wat denk je is EPO besmettelijk op zo'n korte afstand of valt dat wel mee. Afgelopen week nog even bij tante Gre langsgeweest om haar financieel onafhankelijk achter te laten. Heel veel succes toegewenst bij het passeren van de Rocky Mountains. Pas goed op jezelf en tot mails.

Groet,
    Hendrik en Marja

• 22 Juli 2007 - 10:14

Jovanna:

Hooooooooi!
    Is alles goed daar? ben je al een beetje moe?
    Gisteren waren we naar shrek geweest! het was echt een leuke film!:)
    Jammer dat je er niet bij was.. maar de laatste keer toen we met jullie naar de bios waren vielen jullie in slaap;)Met tijgertjes film;)
    Nou we weten nu zeker: Jeanette vind jou veel leuker hoor;)
    We hebben net op de kaart gekeken en je bent al op de helft!!:D serieus:) nu komt alleen wel een zwaar stuk...:( maar ik weet zeker dat je het kan ;) We gaan vandaag weer met de trein naar huis :( maar eerst blijven we nog even;)
    We blijven dan eerst nog een weekje thuis en daarna gaan we naar FRANKRIJK & ITALIE..!!! Lekker Bruin worden ( Hopelijk niet verbranden;)) En ik ben lekker over:D ik had heel goed rapport! niet minder dan een 7!:)
    nog ff een vraagje zet je er nog fotos op??:)
    Want we willen zien wat jij allemaal ziet;)
    Nou heel veel Groetjes en xxjes Van mij..Doeii
    Veel succes

• 23 Juli 2007 - 20:37

Loek:

Zojuist Jeanette aan de lijn gehad. FIETS GESTOLEN!!!! Wat is dat ontzettend klote voor je. De fiets waar je zo aan gehecht was. De eerste de beste grote stad in Amerika en het is raak. Godverdomme, dit verzin je niet. Maar je laat je er niet door uit het veld slaan hoor! Er is in dat land toch wel een goeie vervangende fiets te krijgen? Ik begrijp hoe je je nu voelt, maar probeer vooral aan al het moois te denken wat nog voor je ligt. Ik ben in gedachten bij je. Loek

• 24 Juli 2007 - 19:24

Suus:

WAT BEN IK BLIJ VOOR JE DAT IE TERECHT IS!!!!! en ook nog op tv, een plaatselijke held ben je!!! super!!! Nu voor energie de Rocky's in. x

• 24 Juli 2007 - 20:01

Loek:

Fantastisch bericht. Je beste vrienden zitten toch ineens weer bij de sheriffs! Was ook niet zo'n goed idee van de dief om de enige Hagen fiets in heel Amerika aan te bieden bij de enige fietswinkel in Pueblo. Zeker een junk met hersenbeschadiging. Ben benieuwd naar je verhaal. Ik heb van Jeanette begrepen dat hij niet helemaal compleet meer is? Ik zal je weblog ook doorsturen naar Edward. En dan nu het mooiste deel van de tocht, toch nog op je eigen Hagen fiets. Wie had dat gedacht! Gr. Loek

• 07 Augustus 2007 - 08:54

Sam (je Neefie):

ha peter alles goed daar aan je berichten te zien weel he! nou veel plazier he! ;)