Bericht 6 - Reisverslag uit Pueblo, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu Bericht 6 - Reisverslag uit Pueblo, Verenigde Staten van Peter Spuij - WaarBenJij.nu

Bericht 6

Door: peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Juli 2007 | Verenigde Staten, Pueblo

Hello everybody,
Onvoorstelbaar de reacties gaan dit keer het verhaal vooraf, de techniek staat toch werkelijk voor niets he. Ik zal proberen voor jullie het hele verhaal te vertellen. Na 1100 km 'vlak' fietsen door Kansas en een deel Colorado kwamen we eergisteren aan in Pueblo (aan de voet van de Rocky's). Het was de eerste grote stad (100.000 inwoners) in tijden! Ik had deze stad, die iets over de helft van de route ligt, uitgekozen om een aantal dingen te reorganiseren. Het was tevens de plaats waar ik mijn warme spullen, die ik alleen in de Rocky's nodig heb, naartoe gestuurd had.
Gordon, Hui en ik waren maandag heel vroeg (5.00u.) bij de hippies uit de woestijn vertrokken en om 9.00u. al in Pueblo gearriveerd. Er moest immers veel gedaan worden: bibliotheek, postkantoor (spullen ophalen en wisselen), naar een bikeshop voor dingetjes om onze fietsen helemaal grondig aan te pakken, etc. Een motelletje was gauw gevonden. Ik fiets op dit moment nog steeds met het tandemstel (goeie fietsers) uit Atlanta. We spraken af dat ik eerst naar het postkantoor zou gaan om mijn spullen op te halen om elkaar vervolgens te treffen bij de enige bikeshop in town om 12.00u. Ik op de fiets naar het opgegeven adres, acht km buiten de stad, blijkt daar aangekomen, dat mijn spullen niet hier maar op het postkantoor in het centrum liggen. Terug dus!...naar dat andere postkantoor ergens in een winkelcentrum. Het is een postkantoor aan een groot plein met grote glazen ramen, met goed zicht op mijn fiets die ik daar aangekomen tegen de pui zet. Nu moet ik wel zeggen dat ik de laatste tijd wat makkelijker was geworden door al die kleine plaatsjes met al die aardige mensen, m.a.w ik zette mijn fiets de laatste tijd niet meer op slot, dus ook hier niet. Bovendien was snelheid geboden i.v.m. mijn afspraak. Naar binnen. Ik vraag mijn zak met spullen op en ga vervolgens aan de slag. Alle tassen uit elkaar om te kijken wat ik voor de Rocky's nodig heb, een totale reorganisatie dus. Wat ik niet nodig heb stop ik in m'n ortliebroltas en lever die vervolgens weer in met als eindbestemming Florence, Oregon. Ondertussen vergeet ik helemaal op mijn fiets te letten. Als de hele operatie klaar is en ik tevreden de deur uit stap zie ik tot mijn verbijstering dat de fiets weg is....SHIT nee he, dit kan niet waar zijn!!!!. Snel dringt het onomkeerbare feit in volle hevigheid tot mij door. Vol zelfverwijten en half wanhopig ren ik de hoek om en weer terug naar binnen onderwijl roepend dat mijn fiets gestolen is en dat ze de politie moeten bellen!!! Heb ik daar tot ongeveer 14.00u. op de kid zitten wachten, om gek van te worden, want er gaat toch wel het e.e.a. door je heen, zo van einde verhaal en zo. Enfin de politie komt na twee uur pas aankakken, men maakt wat aantekeningen en besluit rond te gaan rijden om te kijken of er wellicht nog iets verdachts te zien is. Ja, ja, dat heeft nogal veel zin na twee uur zeg, die kerel zit al in Denver met m'n fiets. Hui en Gordon, ongerust geworden, zijn inmiddels ook naar het postkantoor gekomen, nadat ze eerst hadden rondgebeld naar de verschillende postkantoren. Ik ben vreselijk blij dat ze er zijn. Ze hebben heel lief eten en drinken meegenomen. We besluiten naar het politiebueau te gaan om aangifte te doen. Daar aangekomen, blijkt dit al gebeurd te zijn. De 'officer' heeft de info via zijn laptop vanuit zijn auto al doorgeseind naar het bureau. Wij met een kopie weg, ons telefoonnummer (tel.nr. van Hui) achterlatend voor eventueel vervolgnieuws. Op dat moment heb ik er absoluut geen enkel geloof meer in m'n fiets ooit nog terug te zien. Als we vervolgens we op straat richting ons motel lopen, worden we ineens aangesproken door een jonge kerel die vraagt of ik Peter ben. Hij stelt zich voor als Justin, journalist van de Pueblo Chieftain, de regionale krant. Nou blijkt dat die krant en in feite iedereen, de politie hier gewoon af kan luisteren. Hebben ze het bericht van de officer gescand en daarop onmiddelijk allerlei mannetjes uitgestuurd om ons te zoeken. Die Justin vraagt of hij een interview met mij mag maken voor de krant...Dit kan misschien helpen, a. om mijn fiets terug te vinden en b. misschien zijn er mensen die iets (een fiets of geld) willen doneren. Ik ben werkelijk met stomheid geslagen van hoe dat hier werkt. Natuurlijk stem ik toe. Ik zeg dat wij op weg zijn naar de bikeshop van de stad om te kijken of ze daar een andere fiets voor mij hebben, want ik pieker er niet over om mij door deze gebeurtenis uit het veld te laten slaan. We spreken af het interview daar te doen. Hij zal er over een uur zijn. Ook in de bikeshop doe ik mijn verhaal en de eigenaar is zo geschokt dat hij mij een fiets tegen inkoopsprijs aanbiedt. Rondkijken dus, het vervelende is alleen dat hij niet veel bijzonders voor mijn doel in huis heeft. Uiteindelijk vinden we een Spezialized Trekking van 1200 dollar, onder het mom van je moet wat. Ik wil wel heel veel dingen veranderd hebben + dragers erop, etc. Allemaal geen probleem. Morgen wordt'ie klaargemaakt voor 600 dollar!!!niet verkeerd natuurlijk. Dan arriveert Justin. Hij is vergezeld van een fotograaf, die wel 100 foto's van mij maakt op, onder en naast fietsen. Ik vertel hem mijn verhaal. Het artikel zal de andere morgen in de krant staan. Wij naar huis.......doodop!! dat begrijpen jullie. Van slapen komt niet veel, ik lig de hele nacht vol zelfverwijten in bed. Wordt er s'ochtend om 7.00u. gebeld.(op het nummer van Hui). Een eigenaar van een Pawnshop (=winkel met tweedehands spullen) aan de lijn. 'Ja' zegt'ie, 'ik heb net het stukje in de krant gelezen over een Ned. fietser + gestolen fiets en volgens mij staat'ie hier'!!! 'Nee', zeg ik, dit kan niet waar zijn. Dan belt de politie met hetzelfde verhaal. We spreken om 8.30u. af op het bureau. Eerst zelf de krant ophalen...flink stuk + kleurenfoto. Op weg naar het politiebureau nog gauw ff de bestelde fiets afzeggen bij de bikeshop. Vervolgens in de politieauto naar de Pawnshop, ergens 10 km buiten de stad. Als we het winkeltje binnenkomen zie ik tussen allemaal ouwe zooi mijn ouwe, trouwe fietsje staan!!! Jullie willen niet geloven wat er toen door me heen ging, onvoorstelbaar!!!.
Wat was het geval. De dief heeft gisteren de fiets rond 12.00u. gestolen, waarschijnlijk in een auto gedonderd en is er vervolgens mee naar deze winkel gereden. Onderweg heeft hij m'n drager van de voortas eraf gesloopt + m'n dure computer + m'n achteruitkijkspiegeltje + m'n bandreparatiesetje. Dit alles om de fiets er zo 'plain', normaal mogelijk uit te laten zien. Die fiets valt hier al zo op, temeer omdat m'n naam er ook nog eens opstaat. Om 13.00u. heeft'ie hem te koop aangeboden bij de Pawnshop. Hij wilde er 100 dollar voor hebben. Uiteindelijk heeft'ie 60 gekregen. Ongelofelijk stom van die gast, want hij stond wel met z'n tronie op de in de winkel aanwezige videocamera. Bovendien had'ie zijn naam + handtekening op een verkooprecu achtergelaten. Op de terugweg kreeg de 'officer' te horen dat ze hem al van bed gelicht hadden en dat'ie al in de nor zat. Volgens de agent werd dit gewoon twee jaar zitten hier!!! De agent is zo aardig ons thuis (motel) te af te zetten, super, waar wij onmiddelijk aan het fietsen schoonmaken gaan!!! En wat gebeurt....bellen er in de loop van de dag twaalf mensen op die het artikel gelezen hebben en of geld of hun eigen fiets (7x)willen doneren....ONVOORSTELBAAR! De teneur van de telefoontjes is dat ze het vreselijk voor mij vinden en dat ze zich rotschamen voor de stad..........Ik kan melden dat de fiets inmiddels terug is, dus...fondsen zijn niet meer nodig!!! Nee zeg belt rond 12.00u. de Colorado TV op. Ze hebben het krantenstukje gelezen en willen graag opnamen komen maken voor de tv. Nou zeg ik dat is prima, maar de fiets is al terecht. Zelfs nog beter, is het antwoord, want amerikanen smullen immers van successtory's. Komt er een half uur later een tv auto het terrein oprijden met alles erop en eraan. Interview + opnames. Ik moest een stukje rondfietsen, etc. Uitzending om 16.30u. kanaal 11. Niet te geloven allemaal, het lijkt wel een film! En dit stukje nieuws is zelfs nu al door jullie te bekijken!!
Het meest frappante van dit alles voor mij is dat ze hier zoveel belangstelling hebben voor het stelen van een fiets, dat ze er krantenartikelen en tv uitzendingen aan wijden. Wat natuurlijk meespeelt is dat ik TransAm rider ben en uit Nederland kom. Wat mij het meest frappeert aan dit verhaal is dat die journalist mij op straat gevonden heeft (stad van 100.000 mensen is immers niet niks), de snelheid waarmee dingen gaan hier, de samenwerking tussen media en politie en waar dit allemaal toe kan leiden. Petje af! We gaan nog ff naar de fietszaak. Ik heb een nieuwe computer nodig (helaas geen VDO hier) een nieuw spiegeltje, bandenreparatiesetje en iets om mijn voortas aan op te hangen (dit laatste lukt niet, dus maar wat improviseren) Vandaag weer verder. Het vroege opstaan lukt door alle commotie niet helemaal, maar vanmiddag toch op tijd in Canon city aangeland. Morgen gaan we naar 2800m. wat dacht je wat..............en geloof het of niet maar onderweg door drie mensen aangesproken die of het krantenstukje of de tv hadden gezien. Ik fiets op een zeker moment circa 30 km buiten Pueblo als er een auto voor mij aan de kant van de weg gaat staan. Er stapt een prachtige dame uit, die vraagt of ik Peter ben. Ze was mij gepasseerd en dacht mij te herkennen van de tv. Ja zeg ik, wat leuk! Ze vindt het zo ontzettend rot voor me wat er allemaal gebeurd is en schaamt zich voor haar medeburger, maar is blij dat de fiets terecht is. Ze wenst mij veel succes verder en stapt weer in. De 2e herkenning vindt plaats in een supermarktje vlak voor Canoncity. Een oudere mevr. herkent mij, spreekt mij aan, is blij dat mijn fiets terug is en wenst mij veel succes verder. De derde is een motorrijder bij een tankstation in Canon city die vanaf de motor roept: 'he peter goed dat je je fiets terug hebt'!. 'Die ashole'...hoor ik nog vaag achter mij. Ik zwaai terug. Prachtig toch............Ik wilde eigenlijk nog iets schrijven over Kansas maar dat komt volgende keer wel weer. Morgen dus echt de bergen in op mijn eigen ouwe trouwe Hagenfietsje, helaas zonder m'n computertje met zijn hoogtemeter en
stijgingspercentagefunctie, want dat is toch wel deel van de pret, maar goed het had erger kunnen zijn.............
Liefs Peet

  • 25 Juli 2007 - 21:13

    Con:

    Peet ik val stil. Wat een verhaal man! Ongelooflijk.

  • 26 Juli 2007 - 07:43

    Suzanne:

    Beetje sensatie tijdens je trip kan geen kwaad.... haha Eerst kon ik wel huilen voor je, nu lachen we ons rot!!! Enjoy deel 2 van je trip...de rocky's!! Ik duim voor droog weer. x

  • 26 Juli 2007 - 07:49

    Caroline:

    Tjeetje Peet, je bent echt the local hero. En dat je dan ook nog herkend wordt, echt gaaf. Gelukkig een happy end, waar niet alleen de amerikanen, maar ook wij van houden. Geniet van de rest van je reis!

  • 26 Juli 2007 - 08:30

    Hendrik Van Toorn:

    Peet, Rasmussen is uit de Tour de France gehaald! Ze zoeken op korte termijn een betrouwbare vervanger. Rabo-jet is onderweg.

  • 26 Juli 2007 - 08:35

    Maruscka:

    Goed idee van me vader! haha
    Toch maar weer je fiets op slot zetten voordat er een circusbeer mee vandoor gaat!;)

  • 26 Juli 2007 - 09:11

    Theo:

    go for mayor or better go for gouvernor or even better go for president
    Dit is je kans!
    Peter je bent al een hero
    cash now

  • 26 Juli 2007 - 13:45

    Elly B:

    Peter, wat een verhaal! Je staat toch iedere keer weer versteld van het land: zoveel tegenstellingen. 'k zou toch de fiets voortaan maar op slot zetten. Wat een geluk dat je hem terug hebt, joh. Nu het zware werk: veel succes, het loont vast de moeite.

  • 26 Juli 2007 - 20:07

    Antwoorden:

    Jongens, bedankt voor de reacties weer. Ik moet jullie wel zeggen dit hakt er wel in. Het fietsen is niet bepaald een makkie, maar het hele randgebeuren is zo mogelijk nog zwaarder te noemen, my god. Vandaag het Pueblostadsgedoe achter me gelaten en de bergen ingetrokken. Is zo gek, het is net of je van de ene film in de andere stapt...Ik internet nu in een biebje op 2900 m. hoogte...en ik moet zeggen hoe klein het hier ook is (Guffy)het heeft bepaald niveau!!!! werd daarnet wederom aangesproken op mijn bekendheid, terwijl ik al zo'n 150 km van de plek des onheils verwijderd ben. Mijn geluk is geweest dat niemand hier fietst, dus als er een met je fiets vandoor gaat, het enige dat hij/zij er mee zou willen/kunnen doen is:verkopen, want wat moet je er immers zelf mee!!
    Hendrik: Is Rasmussen er echt uit? Ik weet nl niks hier......
    Jongens: ik zal het jullie nog sterker vertellen: de fiets gaat vanaf nu overal mee naar binnen...zaten we gisteren bij de chinees, met de fietsen aan tafel, wat denk je daar van.......het gekke hiervan is dan weer, dat ze daar ook helemaal geen moeite mee hebben!!!!!
    doei,...peet

  • 26 Juli 2007 - 20:32

    Jeanette:

    Hoi Jeanette,
    ik kon je niet bereiken via de mail dus nu maar ff op deze manier. Wil jij een mail (+ de foto van de fiets, liefst ook een met mij erbij) sturen naar de Pueblo Police t.a.v. Officer Manuel Eurioste (heeft mijn zaak behandeld) met de vraag of hij een nieuw rapport kan maken met daarin de dingen die van de fiets verdwenen zijn, n.l.: acheruitkijkspiegel, voortasdrager voor de ortliebtas, tasje met reparatiespullen en VDO 1.0 MC fietscomputer. Dit rapport komt dan i.p.v. de vermiste fiets. Dit rapport hebben we nodig voor de verzekering. Die computer alleen al is 140 euri's (is toch de moeite waard. Officer Manuel heeft geen emailadres op zijn kaartje, maar als je het t.a.v. hem doet komt het vast terecht..Pueblo police kan jij zeker vinden,.....doeiiiiiiiiiiiixxx
    peet

  • 27 Juli 2007 - 20:33

    Antwoord:

    Theo: is zo, is zo, maar stuur dan zo gauw mogelijk de noodzakelijke pecunia!!!!, dus verkoop die hele wijnhandel van je, incl. ProBiblio, want je weet,zonder geld bereik je niks hier !!!!

  • 29 Juli 2007 - 14:00

    Nicole Maassluis:

    Hoi Peet, Kwam Jeanette tegen en we hebben lekker thee en koffie gedronken op vrijdag bij Monsieur Paul.. Ben direkt nieuwsgierig geworden naar je avonturen... Geweldig en ik hou zo van verhalen met en goed einde!!
    Ik beb blij voor je dat je je fiets weer terug hebt en kijk uit naar de volgende verhalen. Ik ga zelf volgende week of de week erna naar China voor een jaar en ga ook een weblog bijhouden.
    Dus we spreken af in augustus 2008 bij Paul op de markt voor de verhalen!
    Safe journey and God Bless..
    liefs Nicole :)

  • 29 Juli 2007 - 15:01

    Kaja:

    hé pjotr :p

    ik heb gelezen van je fiets :o
    maar gelukig is je fiets weer terug
    nou nog veel plezier in de bergen :P
    en ik hoor het allemaal nog wel.
    we denken aan je.
    doe voorzichtig!!
    je haar is netjes hahah :P
    nou doeidoei :D

    kakinaer ;)

  • 29 Juli 2007 - 16:58

    Karin En Erik:

    Fabulous, keigaaf ;-)))... you were on TV, man!! We hadden al eerder een reactie gestuurd (waarschijnlijk iets mis gegaan, want we kunnen 'em niet terugvinden tussen de berichten) op je onderhoudende en sterke (we geloven zeker allemaal waar gebeurd, de laatste getuige de media) verhalen! Ga zo door, enne: heel veel sterkte voor de Mountains!!!
    Groetjes,
    Karin en Erik

  • 30 Juli 2007 - 14:47

    Loek:

    Rasmussen is door Rabobank zelf ontslagen op de dag dat hij de etappe naar Aubisque had gewonnen en zijn voorsprong waarschijnlijk ook groot genoeg zou zijn geweest voor zijn direkte belagers (Contador, Evans en Leipheimer) in de afsluitende tijdrit om ook de Tour te winnen. Reden: hij had gelogen over zijn verblijfplaats in juni van dit jaar. Hij zei dat hij in Mexico zat, terwijl hij in werkelijkheid aan het trainen was in de Dolomieten. En dat is tegen de regels. Ivm out-of-competition doping controles moet te allen tijde bekend zijn waar je uithangt! Contador die tweede stond is vervolgens in de tijdrit overeind gebleven en heeft de Tour gewonnen voor Cadel Evans (2e op 23 sec) en Levi Leipheimer (3e op 31 sec). Nog geen 24 uur na zijn overwinning wordt ook Contador alweer verdacht van het gebruik van doping. Er is echt geen lol meer aan op deze manier! Zo, ben je ook weer een beetje bijgepraat over waar we ons hier mee bezighouden ;-)
    gr. Loek

  • 31 Juli 2007 - 22:44

    Antwoorden:

    Nicole: wat leuk voor je dat je naar China gaat, waarschijnlijk lesgeven he....leuk dat je m'n site doorgekregen heb...ik ga je niet meer zien, want ik ben pas half sept. terug.Jij heel veel succes daar, doeiiiiii
    Kaja: wat leuk dat je een stukje schrijft, ik blijf mijn best doen, het is wel heel ver hoor. Mijn haar heb ik hier nog een keer geknipt, een andere fietser had een trimapparaat bij zich. Ik zag er wel slecht uit he in de krant. Ik was door alles zo ontzettend moe...Mijn fiets gestolen, dit voelt voor mij hetzelfde als je beste vriend verliezen, maar gelukkig is 'ie weer terecht!!! doeiii liefs, ook aan de anderen.
    Karin en Erik: Jullie weten, ik mag graag overdrijven, want daarin heeft een verhaal zijn meerwaarde, maar ik ben tot nu erg dicht bij de waarheid gebleven, ik zweer het!~! Geen eerdere reactie gezien inderdaad....
    Loek: Ongelofelijk!! ze kunnen nu wel stoppen met die Tour, is toch niet geloofwaardig meer! Wie is die Contador nou weer, heb ik nog nooit van gehoord!!
    ik ben benieuwd of de Tour zijn 100 jarig bestaan haalt.....trouwens Loek, Quirijn: nu 4600 km op mijn continental bandjes met nul, ik zeg zero, dus geen enkele lekke band!!!!!!! NIET TE GELOVEN toch!!!vandaag in Rawlings aangekomen
    doeiiiiiiiiii peet

  • 07 Augustus 2007 - 09:17

    Sam:

    wat een verhaal man jij maakt veel mee!:) zonde van je dure spulletjes die eropzaten:(

  • 07 Augustus 2007 - 19:24

    Francella:

    HE Peet, wat a story. RTV Rijnmond is ook geinteresseerd!! Wel fijn dat je je fiets hebt teruggevonden hoor. Weet je nog de naam van die knappe dame? kwam vast uit de buurt van M'sluis. Hier alles oke. Lekker weer. Helaas moeder Wilma Lamers overleden (79). Greetings ook van moeder Lub, heeft jouw berichten in kopy en doet je de hartelijke groeten.
    Dag geniet van het moment. HanFran

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Pueblo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2007

Epiloog: de plattelandsamerikaan

24 Augustus 2007

Bericht 11

15 Augustus 2007

Bericht 10

08 Augustus 2007

Bericht 9

02 Augustus 2007

Bericht 8
Peter

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 664
Totaal aantal bezoekers 110830

Voorgaande reizen:

14 Juni 2007 - 11 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: